De ervaring van Fietsmaatjes Bennekom
Fietsmaatjes Bennekom bestaat nu anderhalf jaar. Inmiddels heeft de organisatie twee fietsen, vijftig vrijwilligers en veertig deelnemers. Het loopt heel goed. Steeds meer mensen in Bennekom zijn enthousiast geworden voor het duofietsen en de duofietsen zijn dan ook altijd druk bezet.
Het begin
“In het begin hadden we maar één duofiets. Dit was mijn eigen duofiets die ik heb gekregen na afloop van de eerste Hersenletsel on Tour fietstocht – een zesdaagse fietstocht voor lotgenoten op duofietsen en aangepaste fietsen. Ik wilde graag dat deze fiets door veel mensen zou worden gebruikt” vertelt Sebastiaan van Dijk, coördinator bij Fietsmaatjes Bennekom. “Deelnemers en vrijwilligers mailden mij en ik zette de afspraak in de agenda. Dit was veel werk. Toen we meer fietsen kregen hebben we de pilot versie van het planningssysteem van SamenFietsen in gebruik genomen. De vrijwilligers en deelnemers waren al snel aan het nieuwe systeem gewend en vonden het fijn dat ze zelf afspraken konden inplannen.”
De overstap
“Toen we vertelden aan de deelnemers en vrijwilligers dat we een nieuw systeem in gebruik zouden nemen hadden we verwacht dat sommigen daar niet zo enthousiast over zouden zijn. Echter nam iedereen het gewoon voor kennisgeving aan en maakten iedereen al snel een account aan. Voor mensen die zelf geen mailadres hebben, hebben we een handige oplossing bedacht. We gebruiken een algemeen mailadres of ze hebben een contactpersoon die meerdere deelnemers helpt bij het gebruiken van het systeem.”
Eén systeem
“Het fijnste aan het planningssysteem vind ik dat ik alle coördinatie vanuit hetzelfde systeem kan doen. Dat maakt het veel gemakkelijker om het overzicht te houden. Het scheelt echt veel werk voor mij. Deelnemers en vrijwilligers kunnen zien wanneer de fietsen beschikbaar zijn en zo zelf afspraken inplannen of annuleren. Voor mij als coördinator is het fijn om ook alle administratie in het systeem bij te houden.”
Toekomst
“Op dit moment gebruiken onze deelnemers nog papieren rittenkaarten. De penningmeester geeft aan mij door wie er heeft betaald en dan breng ik de rittenkaarten. Ik kijk er naar uit dat ook dit online geregeld kan worden. We hebben dan veel beter overzicht en meer tijd voor het organiseren van activiteiten zoals een excursie met meerdere duofietsen. De deelnemers en vrijwilligers waarderen dit erg. Het is allemaal vrijwilligerswerk, maar ik ben er heel wat uurtjes mee bezig! Met veel voldoening trouwens!”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!